Годенко-Наконечна Олена Петрівна.

Кандидат мистецтвознавства, член НСХУ з 1989 р., лауреат Премії ім.
Михайла Паніна Дніпровської міської ради в номінації «Педагогічна
діяльність та мистецтвознавство» (2014), стипендіат міського голови
Бориса Філатова (2017), доцент кафедри філософії і педагогіки
Національного технічного університету «Дніпровська політехніка»
Народилась 10 березня 1954 року в м. Мінськ (Білорусь). Закінчила
Київський державний художній інститут (нині НАОМА), факультет теорії та історії мистецтва (1977).
Основна діяльність: педагогічна, арт-критика, галерейна справа. Викладання історії мистецтва в Дніпропетровській художній школі (1977-81),
Дніпропетровському державному художньому училищі ім. Є.В. Вучетича
(1983-97, 1992-97 – на посаді директора); культурології, історії культури – в
Дніпропетровському державному університеті внутрішніх справ (з 1999) та
Національному технічному університеті «Дніпровська політехніка» (з 2017).
Є засновником і очільником «Пан-Української галереї», організатор бієнале
українського мистецтва «Пан-Україна» (м. Дніпро, 1992, 1995). Автор циклів
лекцій з питань сучасного мистецтва в «Я Галереї» та галереї «Артсвіт».
Сфера наукових інтересів: теорія та історія мистецтва, зокрема українського;
трипільська культура; культурологія; сучасне мистецтво; творчість
дніпровських художників; проблеми естетичного виховання.
Автор бл. 100 публікацій, зокрема в наукових виданнях, збірниках,
часописах, каталогах виставок; статей-персоналій про творчість українських
митців в Енциклопедії сучасної України (Інституту енциклопедичних
досліджень НАНУ). Учасниця багатьох наукових конференцій, зокрема 10-ти
міжнародних та 2-х зарубіжних. Автор посібників, навчальних і методичних
розробок і програм з культурології та історії мистецтва.
Основні публікації: Бієнале «Пан-Україна‘95». Каталог виставки. – Дн.,
1995; Дніпропетровська організація НСХУ. 1991-2001/ Національна спілка
художників України. Альбом. – К., 2002; Василь Хворост: Альбом вибраних
творів графіки. – Дн., 2002; Художники Дніпропетровщини (у співавторстві).
– Дн., 2004; Художній проект 7514 / Володимир Наконечний: Комплект
листівок .– Дн., 2006; Осягаємо історію, дивимося у майбутнє. ДОНСХУ –
50. Каталог ювілейної виставки творів художників ДОНСХУ. – Дн.-Київ,
2007; Образ Тараса Шевченка у творчості художників Катеринослава-
Дніпропетровська / Шевченкіана Придніпров’я. – Дніпропетровськ, 2008;
Китайський символ Тай-цзи та синусоїдні графеми трипільських орнаментів /
Спадщина О.Пріцака і сучасні гуманітарні проблеми. – К., 2009; Типологія та
стилістичні особливості абстрактно-геометричної орнаментики трипільської
культури / Актуальні питання сходознавства, славістики, україністики. – К.,
2010; «Козак Мамай» як втілення естетичного ідеалу українців / Історія та
сучасність українського народного мистецтва і його роль у формуванні

національної свідомості. – Дніпродзержинськ, 2010; Петриківка – осередок
народного художнього розпису України / Петриківка – перлина України.
Галина Назаренко. Альбом. – Дн., 2011; Спілка художників. Олександр
Вабищевич, Олександр Король, Ілля Пруненко, Тиимофій Строганов. – Дн.:
Я Галерея, 2011; Трипольская скульптура как искусство. Постановка вопроса
/ Традыцыі і сучасны стан культуры і мастацтваў. – Мінск, 2014; Стилістичні
особливості орнаменту та способи оздоблення ритуального посуду
трипільської культури в історичному вимірі та локальних варіантах /
Współczesne badania nad ukraińska kulturą. – Варшава, 2015; Виставка творів
Ф. Гуменюка та Н. Павленко. Альбом вибраних творів. – Дн., 2015;
Орнаментація трипільських жіночих теракотових статуеток як цілісна
семантична система / Україна в етнокультурному вимірі століть: Посібник. –
К., 2015. Вячеслав Юрченко. Час і пам'ять. Каталог виставки. – Дн., 2016;
Національна спілка художників України як наступник СХ УРСР /
Соціалістичний реалізм. Здаватися іншим. Зошит №.1– К., 2017.
Основні статті в часописах: Українська тема в російських культурологічних
виданнях (Схід-Захід, 2002, вип. №5); Інтелектуальна власність: історія та
сучасність (Свічадо, 2005, № 4); І Трипілля, й поріг Ненаситець; Станіслав
Юшков: Проблемний день. Імпровізація (обидві – Музейний провулок, 2005,
№2); Проблеми естетичного виховання (Образотворче мистецтво, 1983, №2),
Повернення. Художник Феодосій Гуменюк (там само, 1991, №2); Січеслав
репрезентує; Насичені сонячною енергією (художник Леонід Антонюк); «У
білому як ангел…» (До 10 річниці з дня смерті Олега Голосія) (усі – ОМ,
2003, №3); Неосяжність часу в творчості Володимира Мельника (там само,
2005, №3); Образи – коди пам’яті (Скульптурні Мамаї В. Наконечного) (там
само, 2007, №3); «Мамаї» Володимира Наконечного (Студії мистецтвознавчі,
2007, №3); Компаративні методи дослідження графічної знакової символіки
трипільської культури (там само, 2008, №1); Композиційні особливості
трипільської абстрактно-геометричної орнаментики (там само, 2012, №4);
Трипільська орнаментика як феномен доісторичної культури (там само, 2016,
№2); «Мамай-fest» у Кам’янському (Артанія, 2010, №4); Шалений Микита
Шаленний (Арт-Юкрейн [Електронний ресурс]: www.artukraine.com.ua
22.08.2011); З історії досліджень орнаментики трипільської культури
(Мистецтвознавчі записки. Вип. 26. – К., 2014); Место трипольской
антропоморфной скульптуры в развитии искусства древнекаменного века
(Пытанні мастацтвазнаўства, этналогіі і фалькларыстыкі. Вып. 18. – Мінск,
2015).